Varumärkesmodell

Det här är Uppsala kommuns varumärkesmodell. Den ska fungera som stöd och verktyg för att utveckla, kommunicera och marknadsföra Uppsala som plats och kommun.

Allt Uppsala kommun gör i form av utveckling och aktiviteter påverkar upplevelsen av platsen. Därför har vi valt att dela vision, position och kärnvärden med andra aktörer (privata och offentliga) på platsen Uppsala.

I kommunen har vi en värdegrund. Den innehåller värderingar som bidrar till att bygga en stark intern kultur och tydliggör syftet med det arbete vi utför.

Vårt invånarlöfte sätter fokus på dem vi finns till för. Det fungerar som en inre kompass som hjälper oss med hur vi ska vara och upplevas i mötet med de som bor, verkas och vistas i Uppsala.

Tonaliteten beskriver vilka associationer som ska väckas när Uppsala kommun kommunicerar med hjälp av text, bild och film. Den utgår från innehållet i vision, kärnvärden och position samt vår gemensamma värdegrund. 

Den grafiska profilen innehåller logotyp, typografi, färger och grafik som gör Uppsala kommun tydlig som avsändare. Det ska vara enkelt att känna igen kommunikation från Uppsala kommun.