Sponsrat innehåll

Alla plattformar erbjuder många olika format för sponsrat innehåll och har egna designrekommendationer för sina annonsformat. Här har vi samlat vägledningar som plattformarna själva erbjuder för sponsrat innehåll på Facebook, Instagram, Twitter, Youtube och Linkedin. 

Plattformarnas designrekommendationer är kortfattade sammanställningar som beskriver specifikationer för annonser i varje format och placering. Där hittar du uppgifter som mått, filstorlekar och teckengränser. På Youtube ser du uppgifter för bildförhållande och längd på filmer.

Skapa sponsrat innehåll på Facebook och Instagram 

Facebooks produkter har stöd för flera annonstyper på Facebook, Instagram, Audience Network och Messenger. De har tagit fram en omfattande vägledning som beskriver kraven på annonser i varje format och placering. Använd den för uppgifter som mått, filstorlekar och teckengränser. 

Läs Facebooks och Instagrams designrekommendationer på facebook.com

Facebook och Instagram har restriktioner för hur mycket text bildannonser får ha. Grundregeln är att annonser med bilder som mest får innehålla 20 procent text. Annonser som innehåller mer text blir dyrare och når ut sämre. Samma regel gäller även för miniatyrbilder som du använder i rörliga filmklipp. 

Facebook har därför tagit fram ett verktyg för att hjälpa användare att begränsa texten i annonser. 

Använd Facebooks verktyg för textöverlagring på facebook.com

Skapa sponsrat innehåll på Twitter

På Twitter kan du skapa flera olika annonser. De har tagit fram en vägledning som beskriver kraven på annonser i varje format och placering. Använd den för uppgifter om mått, filstorlekar och teckengränser. 

Läs Twitters designrekommendationer på twitter.com

Skapa sponsrat innehåll på Linkedin

På Linkedin kan du skapa flera olika annonser. De har tagit fram en omfattande vägledning som beskriver kraven på annonser i varje format och placering. Använd den för uppgifter om mått, filstorlekar och teckengränser.

Läs Linkedins designrekommendationer på linkedin.com 

Skapa sponsrat innehåll på Youtube

På Youtube kan du skapa flera olika annonstyper. De har tagit fram en kortfattat sammanställning som beskriver specifikationer för annonser i varje format och placering. Använd den för uppgifter om bildförhållande och längd på filmer. 

Läs Youtubes designrekommendationer på support.google.com